Napotki

Kako obvladovati stres, zmanjšati občutke strahu, panike in zaskrbljenosti zaradi koronavirusa SARS-COV-2 (COVID-19)?

Če se sami znajdemo v situaciji, ko se počutimo tesnobne ali zaskrbljene glede koronavirusa, se lahko opomnimo, da zdravstveni in drugi strokovnjaki sledijo strogim protokolom za zmanjševanje širjenja okužb z virusom in zajezitev vseh posledic. Situacija, ki smo ji izpostavljeni, je velik izziv, zato je še posebej pomembno, da delujemo preventivno. Vsi skupaj in vsak posameznik mora delovati odgovorno in preventivno za skupno dobro. VEČ TUKAJ...

Kako skrbeti za duševno zdravje v času korona virusa

Dragi zaposleni,

vsak dan poslušamo na radiu in gledamo na TV ali na naših telefonih oz. računalnikih, kaj je novega v zvezi s korona virusom. Vendar večino informacij leti na naše telesno zdravje.

V tem članku pa bi se na kratko dotaknili še našega duševnega zdravja. Torej, kako poskrbeti, da bomo to obdobje tudi mentalno in duševno ostali zdravi. Situacija ni lahka in večini povzroča močan stres.  Predvsem ne vemo, kje nas virus čaka, kako dolgo bo trajalo, kaj se bo zgodilo…

Ljudje se običajno bojimo neznanega oz. nečesa, česar ne moremo nadzorovati, zato je v okoliščinah, ki so nepredvidljive normalno, da se počutimo tudi zmedene, raztresene, prestrašene ali jezne. Soočamo se s situacijo, ki od nas zahteva drugačen pogled na situacije, ljudi in okolje, kot smo bili vajeni do zdaj.

SPLOŠNI NASVETI

  • Potrebno je zavedanje, zakaj je ukinjanje javnega življenja (zapiranje podjetij, šol, vrtcev) izrednega pomena. S tem zmanjšamo možnost prenosa okužbe, poleg tega pa s samoizolacijo izkazujemo v teh časih še kako pomembno kolektivno družbeno odgovornost.
  • V primeru, da se v nas začnejo pojavljati občutki tesnobe ali zaskrbljenosti zaradi virusa, lahko pomaga zavedanje, da zdravstveni in drugi strokovnjaki upoštevajo vse stroge protokole za zmanjševanje širjenja okužb s korona virusom ter da se trudijo omejiti vse potencialne posledice, ki jih lahko pandemija povzroč Res je, da je trenutno obdobje težko, vendar bo minilo, še lažje pa bo če bomo ob tem poskušali ostati mirni. V primeru, da zaradi nastale situacije nastopi čustvena preobremenitev, lahko pokličete različne brezplačne telefonske številke, ki so na voljo tudi v Knjižici za zaposlene.
  • Izrednega pomena je tudi ohranjanje zdravega življenjskega sloga, kar se nanaša predvsem na zdravo prehranjevanje in ohranjanje fizične aktivnosti. Lahko odidemo na kakšen sprehod v naravo, kjer ni veliko ljudi, navsezadnje pa lahko telovadimo tudi doma. Na spletni strani YouTube je objavljenih ogromno vadb, za katere ne potrebujemo nobene opreme.
  • Pozornost usmerimo na stvari, ki jih lahko nadzorujemo (osnovni higienski ukrepi, ki so dostopni tudi na sledeči povezavi: https://www.nijz.si/sl/preprecevanje-okuzbe-z-virusom-sars-cov-2019 , dnevna rutina, pridobivanje relevantnih informacij…). Aktivnosti oz. rutine, nam nudijo neko strukturo, kar pomeni, da ima naš dan določeno obliko. Z rednimi dejavnostmi si torej zagotovimo varnost in stabilnost ter odvračamo nemoč (npr. osebna higiena, vstajanje in obroki ob rednem času, telesna vadba, učenje, delo..) Izrednega pomena je tudi, da pridobivamo informacije, ki so verodostojne oz. prihajajo iz zanesljivih virov (npr. ministrstva, NIJZ, WHO in medijev, ki podajajo povzetke teh informacij).
  • Načrtno moramo zmanjšati izpostavljenost ter pozornost vsebinam, ki nas še dodatno vznemirijo . Dejstvo je, da odvračanje pozornosti odvrača nemir. Torej ni dobro, da poslušate ves dan poročila in slišite informacije o stanju bolezni po svetu! Potrebno se je držati in upoštevati zahteve, pa vendar vam bo nenehna pozornost na dogajanje v zvezi z virusom povzročala dodatno zaskrbljenost in strah! Zato lahko raje v prostem času npr. beremo knjige, gledamo filme ali serije, igramo igrice, rešujemo križanke ipd. Učinkovita tehnika pa je tudi, da si zastavimo določen časovni okvir (10-20 min) v katerem, se seznanimo s temi skrb vzbujajočimi informacijami, izven tega časovnega okvirja pa se poskušamo zamotiti s prej omenjenimi dejavnostmi. Priporočljivo je tudi, da si »časa za skrbi« ne načrtujemo ponoči oz. pred spanjem.
  • Trenutne razmere pa je zagotovo treba pojasniti tudi Ne bojte se pogovorov z otroki o virusu. Nekaj zagotovo že vedo, njihove stiske pa so največkrat posledica negotovosti ter nezadostnih oz. napačnih informacij. Na njihova vprašanja skušajte odgovarjati, vendar pa pogovor vedno prilagodite njihovi starosti in znanju. Koristno je tudi, če jih poučimo o tem, kako lahko sami prispevajo k zdravju in varnosti, priporoča pa se tudi ohranjanje rutin, zdravo prehranjevanje in spanje. Življenje in pogovori pa naj se osredotočajo tudi na druga področja in ne zgolj na virus.

Bodite kar se da pozitivni in verjemite, da bo tudi to minilo! Zdaj ni čas za strah, kaj bo in kaj vse se lahko zgodi. Vem, da je velikokrat to težko, pa vendar je potrebno ostati miren, kolikor se le da in delati vse na tem, da iz tega obdobja pridemo čimbolj zdravi!

Torej bodite zdravi in vse dobro vam želim!

 Matej Lunežnik
Mentalni trener

TOP